گروه کافی شاپ‌های زنجیره‌ای هُنُنُی دونات
تمامی حقوق سایت محفوظ است.

مقدمه

فرنچایزینگ یک استراتژی بازاریابی برای توسعه بیزینس و ورود به بازارهای بین المللی است که شبیه به اخذ نمایندگی می باشد. بی شک این متد فروش و توزیع محصولات یکی از بهترین سرمایه گذاری ها برای کسب و کارهایی است که تمایل به افزایش سهم بازار و یا دامنه جغرافیایی خود را دارند.

قرارداد فرانچایز یک توافق نامه حقوقی فی ما بین امتیاز دهنده و امتیاز گیرنده می باشد که مطابق با آن، مجوز دهنده به مجوز گیرنده این امکان را می دهد که از علامت تجاری، فرمولاسیون و غیره در مدت زمان مشخص استفاده نماید و ضمن تعهد به تمام دستورالعمل های تدوین شده توسط برند، محصولات و خدمات وی را به فروش برساند. در ازای دریافت حق امتیاز، فرانچایز گیرنده ملزم به پرداخت هزینه های اولیه و درصدی از فروش است.

فرانچایزینگ مفهومی بسیار مهم در بازاریابی است که توسط بسیاری از سازمان‌ها به عنوان شیوه‌ای برای گسترش فعالیت‌های تجاری در سطح داخلی و یا خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این شیوه از بازاریابی امکان استفاده از دانش فنی، روش‌های عملیاتی، برند، فرمولاسیون و یا حقوق انحصاری را مهیا می کند.

 

تاریخچه فرانچایزینگ

فرانچایز را می توان به عنوان یکی از مهم ترین اختراعات تجاری بشر در نظر گرفت. اگرچه غالبا تصور می شود که فرنچایز یک اختراع امروزی است، اما ریشه آن را می توان در قرون وسطی جستجو کرد.

  • قرون وسطی

قرون وسطی زمانی است که مفهوم فرنچایز پا به عرصه ظهور گذاشت. در این دوران دولت های محلی مجوز اخذ مالیات را به برخی از افراد مرفه و مقامات کلیسا در مناطق خاصی اعطا نمودند. این افراد ثروتمند موظف به پرداخت مبلغی بصورت ماهیانه به مقامات دولتی بودند تا از آنها در مقابل مالیات دهندگان محافظت نمایند.

  • دوره استعمار

در دوره استعمار نیز ایده فرانچایز دوباره شکل گرفت که پادشاهان به برخی افراد ثروتمند اجازه می دادند که در قلمرو خود به فعالیت‌های تجاری مشغول شوند. حاکمان اروپایی همچنین به اشخاصی که به ایجاد مستعمره تعهد نشان داده بودند امتیازهای انحصاری خاص اعطا می نمودند و فرد پس از ایجاد مستعمره می توانست در ازای پرداخت مبلغی، محافظت از تاج را به دست آورد.

  • دهه 1840

در سال 1840، یک میخانه دار به برخی از می فروش های محلی حق فروش آبجو خود را با نام تجاری Spaten در آلمان اعطا کرد. می فروشان ملزم به استفاده از نام برند و پرداخت حق امتیاز بودند.

  • دهه 1880

نسخه جدید یک مدل فرنچایز را می توان به آقای سینگر ارتباط داد که برای توزیع و فروش چرخ خیاطی های خود یک سیستم فرانچایز را پیاده سازی نمود. وی آموزش های لازم را در اختیار افرادی می گذاشت که مایل به فروش چرخ خیاطی های او بودند و سپس به آنها مجوز فروش در مناطق جغرافیایی خاص را می داد.

تلاش سینگر ناموفق بود و وی نتوانست پول زیادی به دست آورد، در مقابل فروشندگان و واسطه ها بدلیل تخفیفات زیادی که ارائه می دادند سود زیادی کسب نمودند.

  • دهه 1891

در سال 1891، مارتا ماتیلدا هارپر یک سیستم فرانچایز مراقبت از مو ایجاد نمود و بسیاری از عناصر  فرانچایزینگ مدرن، نظیر آموزش، محصولات مارک دار، تبلیغات و غیره را به طرح خود افزود. هارپر توانست سیستم کسب و کار خود را توسعه بخشد و آن را به بسیاری از سالن ها و مدارس آموزشی گسترش دهد.

  • دهه 1896

ویلیام متزگر اولین نمایندگی مستقل خودرو را برای فروش ماشین های الکتریکی با نام تجاری Waverly افتتاح کرد. پس از موفقیت وی، شبکه فرانچایز خودرو  در نقاط مختلف گسترش یافتند.

  • دهه 1950 و 1960

زمانی که در آمریکا اقتصاد کشاورزی به اقتصاد صنعتی تبدیل شد، تولیدکنندگان به افراد خاصی مجوز دادند تا محصولات خود را مانند خودرو، نوشیدنی، بنزین و غیره در فواصل دورتر بفروشند و توزیع کنند. فرنچایز با گسترش زنجیره کالا و خدمات رونق چشمگیری یافت.

  • قرن بیستم

امروزه با فرصت‌های فرانچایز بسیار زیادی روبرو هستیم و این رشد همچنان ادامه خواهد داشت. کسب و کارهای فرنچایز زیادی در سرتاسر جهان فعالیت دارند که مشاغل مستقیم و غیرمستقیم زیادی را پشتیبانی می کنند و سود زیادی به همراه دارند.

تعریف فرانچایز

فرنچایز چیست؟ این کلمه در زبان فارسی به معنای «حق انحصاری» ترجمه شده است. در واقع فرنچایز نوعی بازاریابی و روشی برای توزیع خدمات و محصولات است که از دو بخش تشکیل شده است: یک فرنچایز دهنده که نام تجاری برند و سیستم را ایجاد می کند، و یک فرنچایز گیرنده که مبلغ حق امتیاز و درصدی از درآمد ناخالص خود را جهت بهره بردن از خدمات می پردازد.

به عبارت دیگر فرانچایزینگ استفاده از فلسفه کسب و کار فردی دیگر است. به این معنا که فرانچایز دهنده امتیاز توزیع، عرضه و فروش محصولات خود را برای مدتی مشخص و در ازای دریافت مبلغی به فرانچایز گیرنده می‌دهد. به طور کلی، دریافت کننده حق امتیاز از امکانات و خدماتی نظیر انتخاب مکان، آموزش، استانداردهای برند، کنترل کیفیت، استراتژی های بازاریابی، تبلیغات و غیره برخوردار می شود.

کاربرد فرانچایز

فرانچایزینگ یک مدل تجاری اثبات شده برای مدیریت ریسک کسب و کار است. اما باید به این نکته توجه گردد که هیچ فعالیتی بدون ریسک نیست و سرمایه گذاری در فرنچایز نیز از این قاعده مستثنی نیست. اگر شما قصد راه اندازی یک رستوران و شروع فعالیت در صنعت غذا را دارید، باید مد نظر داشته باشید که رقابتی زیادی بین تازه واردین در بازار وجود دارد. بنابراین، اگر مطمئن نیستید که آیا کسب و کار شما موفق خواهد بود و یا محکوم به شکست است، ایده خوبی است که تحت عنوان فرانچایز گیرنده به فعالیت بپردازید تا میزان ریسک خود را به حداقل و سود را به حداکثر برسانید.

امروزه سیستم فرانچایز در جهان رواج بسیاری یافته است. خرید حق امتیاز فرصت طلایی را فراهم می آورد تا رئیس خود باشید و در عین حال از امنیت یک مدل تجاری اثبات شده بهره مند گردید. البته شما ملزم به تقسیم بخشی از درآمد و سرمایه خود با فرانچایز دهنده هستید. جالب است بدانید که در حال حاضر حدود ۱۷ درصد تولید ناخالص داخلی آمریکا از طریق کسب و کار‌های فرانچایز تامین می گردد. تنوع کسب و کارهای فرانچایز را نباید به چند فروشگاه مشهور نظیر مک ‌دونالد، دانکین دونات و … محدود کرد. در حقیقت در آمریکا سیستم فرانچایز برای فیلدهای گوناگون تجاری ایجاد شده است، از رستوران گرفته تا فروشگاه حیوانات.

شما الزاماً نیازی به تجربه قبلی برای سرمایه گذاری در صنعت فرنچایز را ندارید، زیرا در اکثر مواقع امتیاز دهنده تمام آموزش های لازم که برای مدیریت روزانه کسب وکارتان ضروری است را در اختیار شما می گذارد. ممکن است هزینه خرید فرانچایز به مراتب کمتر از راه اندازی کسب و کار شخصی خودتان باشد، زیرا سازمان ها، موسسات، فروشگاه ها و یا شرکت هایی که سیستم فرنچایز را ارائه می دهند غالبا دارای شهرت زیاد، دستورالعمل های اثبات شده، تبلیغات مناسب و پشتیبانی مستمر هستند.

فعالیت به عنوان یک فرانچایز گیرنده

در گام نخست باید نوع فرنچایزی که می خواهید در آن به فعالیت مشغول شوید را به دقت انتخاب نمایید. یکی از اشتباهاتی که ممکن است در این مرحله مرتکب شوید، سرمایه گذاری در کسب وکاری است که به آن تمایلی ندارید. در واقع، اگر می‌خواهید وارد دنیای کارآفرینی شوید و یا با خرید یک فرنچایز کسب ‌وکار جدیدی برای خود راه ‌اندازی کنید، بایستی در نظر بگیرید که مرحله انتخاب و گزینش یکی از سخت ترین مراحل است.

تمام کسب و کارها شامل مقداری ریسک و خطر می شوند، اما با فرانچایز می توانید عواملی که بر سطوح ریسک اثر می گذارند را تجزیه و تحلیل کنید تا پیش از هر اقدامی مطمئن شوید که آیا می خواهید هزینه و وقت گرانبهای خود را در آن صنعت سرمایه گذاری کنید. واضح است که شما می توانید احتمال شکست کسب و کارتان را با پیوستن به یک سیستم فرانچایز موفق کاهش چشمگیری دهید، زیرا بیزینس جدید خود را بر پایه یک نام تجاری شناخته شده و محصولاتی که سهمی از بازار را به خود اختصاص داده‌اند بنا خواهید نمود.

نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد سرمایه گذاری اولیه و درصد فروش مستمری است که باید بپردازید. همچنین نیاز است که شما هزینه های عملیاتی، تجهیزات و ساخت و ساز را پوشش دهید. درک این هزینه ها ضروری است، اگر نمی خواهید در طول فرآیند با کمبود نقدینگی مواجه شوید. اگرچه در بیشتر مواقع، فرنچایز دهنده تخمین هزینه های فعلی و جاری را در اختیار شما قرار می دهد، همواره احتمال درصدی از خطا را در نظر بگیرید.

شما باید بصورت دقیق بدانید که در طول روز چه مدت زمانی را باید به کسب و کارتان تخصیص دهید، زیرا برای موفقیت در صنعت فرانچایز نیز مانند سایر فعالیت ها نیاز به برنامه ریزی و تعهد دارید. شما همچنین بایستی پیش از هرگونه تصمیم گیری به تحقیقات گسترده ای بپردازید تا به درک صحیحی از پیشینه و سوابق امتیاز دهنده، روند بازار، فرصت های رشد، شرایط، محدودیت ها و غیره برسید.

ممکن است از شما در خواست گردد که اطلاعات دقیقی پیرامون سوابق کاری، تجربیات، وضعیت مالی به فرانچایز دهنده ارائه دهید، زیرا امتیاز دهندگان به دنبال افرادی هستند که تجربه فعالیت در فیلد مشابه را دارند و از توان مالی خوبی برخوردارند.

فرنچایزهای موفق متکی به نمایندگانی هستند که به طور کامل از سیستم ها، رویه ها، دستورالعمل ها، و آیین نامه ها پیروی می کنند. در نتیجه، آنها تمایلی ندارند که با افرادی که به نقض قوانین و مقررات می پردازند همکاری نمایند. وقتی به یک سیستم فرانچایز می پیوندید، در هیچ یک از مراحل تنها نیستید که یک فرصت عالی برای پیشرفت برای شما مهیا می کند. فقط کافیست اطمینان حاصل نمایید که در مراحل مختلف چه میزان حمایت از امتیاز دهنده دریافت خواهید نمود.

وظیفه شما به عنوان یک فرنچایز گیرنده به اجرا در آوردن تمام خط مشی های تعیین شده توسط فرانچایز دهنده است. بنابراین، شما نیازی به ایجاد نوآوری ندارید و این بر عهده صاحب نام تجاری است که سیستم را بصورت مستمر توسعه دهد و محبوبیت برند را افزایش دهد. به علاوه نیاز است که شما به یادگیری تمام اصول کسب و کار از فرانچایز دهنده وسایر نمایندگان تمایل داشته باشید، زیرا آموزشی کامل و جامع به شما ارائه می گردد.

اخذ نمایندگی هُنُنُی دونات

بزرگترین خدمتی که یک فرانچایزدهنده می تواند به نمایندگان خود ارائه دهد این است که آنها را پس از گذشت مدت زمانی به مدیران حرفه ای در کسب و کار تبدیل نماید که تحقق این امر از طریق برند هننی دونات امکان پذیر است.

اخذ نمایندگی هننی دونات می تواند یک فرصت طلایی برای شما ایجاد نماید و موفقیت شما را بصورت کامل تضمین کند. ما آماده ارائه کلیه خدمات مورد نیاز به سرمایه گذارانی هستیم که مایل به راه اندازی یک کسب و کار موفق در قالب فرانچایز هستند و مشاوره های لازم را با در نظر گرفتن تمام شرایط در اختیار فرد متقاضی نمایندگی قرار می دهیم تا دستیابی به ایمنی، درآمد، سود و رشد برای وی تسهیل گردد.

اگر سرمایه گذاری در برند هننی دونات برای شخصی سودآور و پربازده نباشد، مشاوران مجرب ما با ارائه دلایل منطقی علت آن را به وی توضیح خواهند داد، زیرا که ما بر این عقیده استوار هستیم که صداقت بهترین سیاست یک سازمان است. در واقع، هننی دونات با اتکا به تیم حرفه ای و با تجربه خود می تواند امتیاز گیرندگان را در تمام مراحل ساخت، توسعه و بهره‌ برداری یاری نماید.

ما بر آن شدیم که یک سیستم فرنچایز موفق در ایران پایه ریزی کنیم تا نیازهای مشتریان را برآورده سازیم و بهترین محصولات و خدمات را به آنها ارائه دهیم. ما به عنوان یک امتیاز دهنده به نمایندگان خود این فرصت را می دهیم که یک بیزینس را با نام تجاری هننی دونات و تحت نظارت ما به اجرا درآورند. مدیران، کارآفرینان و سرمایه گذارانی که به دنبال یک سرمایه گذاری مطمئن هستند، هم اکنون می توانند با مشاوران خبره و برجسته ما صحبت نمایند و به گروه زنجیره ای کافی شاپ های هننی دونات بپیوندند.