گروه کافی شاپ‌های زنجیره‌ای هُنُنُی دونات
تمامی حقوق سایت محفوظ است.

مزایای قهوه برای بدن چیست؟

Coffee

 

کاهش وزن

ترکیباتی نظیر اسید کلروژنیک، تئوفیلین، پلی فنول ها، منیزیم و تئوبرومین موجود در قهوه سبب شکسته شدن سلول های چربی، بهبود متابولیسم بدن، و کاهش جذب کالری می گردند که تمام این موارد منجر به کاهش وزن می شوند.

کاهش اشتها

کنترل اشتها توسط هورمون‌های لپتین و گرلین انجام می گیرد. مصرف کافئین این هورمون ها را تنظیم می کند و سیگنال هشداردهنده ای برای مغز ارسال می کند که سبب کاهش اشتها و افزایش سوخت و ساز بدن می شود.

بهبود عملکرد فیزیکی

کافئین، سیستم عصبی بدن را تحریک می‌کند که این امر سبب می گردد که سیگنال شکسته شدن چربی ها به سلول ها ارسال شود. سپس این اسیده های چرب آزاد وارد جریان خون می شوند و عملکرد ماهیچه ها و مغز بهبود می یابد.

بهبود هضم غذا

مصرف قهوه سبب تولید هورمونی به نام کوله‌ سیستوکینین می‌شود که وظیفه اصلی آن هضم غذا است. در واقع این هورمون سرعت تخلیه غذا از بدن را با تحریک ماهیچه های روده افزایش می دهد و مانع از رشد باکتری ها می گردد.

کاهش استرس

هنگامی که فرد تحت تأثیر عامل استرس زا قرار می‌گیرد، هورمون‌های کورتیزول و کورتیکوتروپین بدن افزایش می یابد. استشمام بوی قهوه می تواند سطح این هورمون ها را کاهش دهد و احساس بهتری در فرد ایجاد کند.

جلوگیری از افسردگی

قهوه دارای نوعی ماده محرک است که سبب ایجاد انگیزه می گردد. در واقع کافئین  با اتصال به گیرنده های ادنوسین هورمون دوپامین تولید می کند که شادی آور و انرژی بخش است. همچنین قهوه به دلیل داشتن آنتی اکسیدان و ترکیباتی هایی نظیر اسیدنیکوتین، اسیدتانیک، تیریگونلین، اسیدکینولینیک و غیره اثر ضد افسردگی دارد.

بالا رفتن سطح انرژی بدن

قهوه حاوی کافئین است که ماده ای انرژی زا و محرک می باشد. پس از نوشیدن قهوه فعالیت هورمون آدنوزین که سبب احساس خستگی می شود کاهش و ترشح هورمون‌های دوپامین، اپینفرین و کورتیسول که باعث بوجود آمدن انرژی می گردد افزایش می یابد و در نتیجه هوشیاری فرد بالاتر می رود.

تقویت بدن

یک فنجان قهوه حاوی ویتامین ب، ریبوفلاوین، پانتوتنیک اسید، منگنز، فسفر، پتاسیم، منیزیوم، نیاسین و … می باشد که این مواد برای سلامتی ضروری هستند.

تقویت حافظه‌ی کوتاه مدت

مصرف قهوه سبب می گردد که سطح هورمون دوپامین در بدن افزایش یابد که این امر منجر به بهبود عملکرد مغز می شود. در حقیقت کافئین بر روی قسمت هایی که مرتبط با حافظه کوتاه مدت، هوشیاری، و تمرکز ذهن است اثر مثبتی ایجاد می کند.

کاهش خطر ابتلا به آلزایمر

دانه های قهوه حاوی اسیدی چربی به نام هیدرو کسی تریپتامید هستند که از تجمع پروتئین های مضر مرتبط با بیماری های زوال عقل جلوگیری می کنند. همچنین قهوه قادر است میزان بتا آمیلوئید که یک پروتئین مخرب مغز است را کاهش دهد.

رفع پف دور چشم

از آن جهت که قهوه حاوی ویتامین کا است به گشاد شدن رگ ها و عروق خونی کمک می کند. این امر پف و تیرگی زیر چشم را بهبود بخشد.

تقویت مو

قهوه سرشار از کافئین است که این ماده بر روی هورمون دی هیدروتستسترون موجود در فولیکول مو اثر می گذارد و مانع از بروز مشکلاتی از قبیل طاسی و ریزش مو می گردد. همچنین قهوه با بهبود گردش خون در بدن، وضعیت فولیکول های مو را بهبود می بخشد که سبب رشد سریع تر موها می گردد.

محافظت از کبد

قهوه می تواند به جلوگیری از بیماری های سیروز کبدی نظیر هپاتیت و کبد چرب کمک می کند، زیرا سطح آنزیم های کبد را بهبود می بخشد و جلوی التهابات کبدی را می گیرد.

کاهش ابتلا به سرطان

قهوه حاوی روی است که هیدروکینون را فعال می کند. ترکیب روی و هیدروکینون با یکدیگر می تواند سوپراکسید که باعث آسیب رساندن به پروتئین‌ها، چربی‌ها و ژن‌ها می شود را تجزیه کند و از بروز عوارض ناشی از استرس اکسیداتیو جلوگیری ‌نماید و احتمال ابتلا به سرطان را کاهش دهد.

کاهش خطر سکته مغزی

قهوه می تواند احتمال سکته مغزی ناشی از تشکیل لخته خون را کاهش دهد، زیرا دارای اسیدهای کلروژنیک است که اثر ضد انعقادی در خون دارند.

کاهش خطر ابتلا به ام اس

ام اس زمانی رخ می‌دهد که دستگاه ایمنی به جای محافظت از بدن به اشتباه به حمله با آن بپردازد و به سلول های عصبی آسیب برساند. قهوه به سبب برخورداری از خواص ضد التهابی و محافظ نورونی می تواند احتمال ابتلا به بیماری ام اس را کاهش می دهد.

کاهش خطر ابتلا به نقرس

هنگامی که میزان اسید اوریک در بدن زیاد باشد ممکن است نقرس یا هیپراوریسمی ایجاد شود. در این بیماری، بلورهای اسیداوریک در غضروف و بافت‌ها انباشته می شوند که سبب ایجاد دردهای شدید و التهاب مفاصل می شوند. قهوه با برخورداری از خاصیت آنتی اکسیدانی خود می تواند در کاهش اسید اوریک نقش موثری ایفا کند.

جلوگیری از تصلب شرایین

کافئین قلب را تحریک می‌کند و توانایی آن را در پمپاژ خون افزایش می دهد. این امر به باز شدن رگ ها، بهبود گردش خون و اکسیژن رسانی به بافت‌های بدن کمک می کند. در حقیقت، جریان خون مناسب از احتمال انسداد عروق به دلیل تجمع کلسترول پیشگیری می‌کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

قهوه منبع غنی آنتی اکسیدان است که با کاهش اثر رادیکال های آزاد مضر یا استرس اکسیداتیو به تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابل باکتری ها، ویروس ها وعفونت ها کمک می کند و همچنین با سلول‌های بدخیم یا سرطانی مقابله می‌کند.

بهبود سلولیت

 سلولیت به دلیل تجمع چربی در زیر پوست ایجاد می شود که سبب ایجاد ناهمواری در بدن می شود. این بیماری در نتیجه اختلال در سوخت و ساز بدن ایجاد می شود. اما مصرف قهوه می تواند به بهبود جریان خون در تمام ارگان ها و از بین بردن آب اضافی در زیر پوست کمک کند.

تسکین درد

درد در واقع تحریک گیرنده های عصبی می باشد که در نتیجه تروما، آسیب های بافتی، تحریک سلولی، کشیدگی، و یا پارگی ایجاد می گردد. نوشیدن قهوه می تواند با گشاد کردن رگ های خونی و ایجاد انقباضات ماهیچه ای به تسکین درد کمک نماید.

کاهش خطر دیابت نوع 2

هورمون انسولین سبب تجزیه شدن قند توسط سلول ها و تبدیل آن به انرژی می گردد. مصرف کافئین می تواند در عملکرد انسولین اختلال ایجاد کند و سبب گردد که پس از مصرف مواد غذایی، سطح قند موجود در خون بیش از حد بالا نرود و سلول ها قند زیادی جذب نکنند. این امر به کاهش خطر دیابت نوع 2 می انجامد.

کاهش علائم آسم

کافئین سبب کاهش علائم مرتبط با بیماری آسم نظیر خس خس و سرفه می شود، زیرا اثری مشابه با تئوفیلین بر بدن دارد و راه‌های تنفسی را باز می کند. مصرف قهوه به تقویت سیستم ریوی و کاهش خطر ابتلا به ذات الریه کمک می کند.

پیشگیری از بیماری کرونا

قهوه دارای خواص آنتی‌اکسیدانی، ضد التهابی و مواد معدنی مفید نظیر منیزیم و پتاسیم است. از این رو نوشیدن قهوه به حذف ویروس های مضر و تقویت سیستم دفاعی بدن کمک می نماید.