گروه کافی شاپ‌های زنجیره‌ای هُنُنُی دونات
تمامی حقوق سایت محفوظ است.

  حقایق شگفت انگیز در مورد قهوه

پیدایش قهوه به قرن نهم باز می گردد، یعنی زمانی که یک چوپان اهل کشور اتیوپی متوجه شد که سطح انرژی بزها و گوسفندان پس از چرا و خوردن یک گیاه خاص افزایش می یابد.

روایت ها حاکی از آن هستند که اولین قهوه خانه جهان در سال 1530 در شهر دمشق سوریه افتتاح شد.

اولین مغازه فروش قهوه در انگلستان در سال 1650 تاسیس شد. ولی به دلیل محبوبیت زیاد این نوشیدنی در میان انگلیسی ها، تنها با گذشت پنجاه سال تعداد کافی شاپ ها به 2000 عدد افزایش یافت.

نوشیدن قهوه در نیویورک از سال 1600 آغاز شد و اکنون مردم نیویورک بصورت تقریبی در طول شبانه روز هفت فنجان قهوه میل می کنند.

در طول تاریخ منع مصرف قهوه سبب ایجاد شورش های زیادی برعلیه دولت ها شده است.

از قرن دوازدهم تا کنون، قهوه بصورت پیوسته در سطح جهان مبادله می شود و یکی از پر فروش ترین کالاهای دنیاست.

مورخان عربی اعتقاد دارند که واژه قهوه در اصل نام گونه ‌ای شراب بوده که ریشه این واژه فعلِ قها به ‌معنی بی‌اشتهایی است، زیرا در گذشته تصور می شد که این نوشیدنی منجر به بی‌اشتهایی افراد می شود.

در سال 1727، قهوه توسط یک سرهنگ پرتغالی به نام فرانسیسکو دل ملو پالتا از گویان فرانسه به برزیل منتقل شد. فرانسیسکو توانست همسر فرماندار گویان را فریب دهد تا به او در قاچاق دانه قهوه کمک کند. از آن پس برزیل به یکی از بزرگترین کشورهای تولید کننده قهوه تبدیل شد.

با ورود قهوه به انگلستان، صاحبان شراب فروشی ها دست به اعتراض زدند که دلیل اصلی این مخالفت کاهش فروش شراب بود.

در سال ۱۶۷۰ شخصی به نام بابا بودان که یک تاجر هندی بود در حال بازگشت از مکه، هفت عدد دانه تازه قهوه را در ریش خود قایم کرد و بصورت قاچاقی به هندوستان برد. پس از آن کشت گسترده قهوه در هند آغاز شد.

پادشاه عثمانی (سلطان مراد چهارم) برای نوشیدن قهوه مجازات مرگ را در نظر گرفت تا از ایجاد گردهمایی برای بحث پیرامون مسائل سیاسی و مذهبی جلوگیری نمایید.

پس از گسترش قهوه در اروپا، مردان بیشتر وقت خود را در قهوه خانه ها جهت بحث و گفتگو سپری می کردند و ساعات کمتری را در کنار خانواده خود بودند. این امر سبب نارضایتی زنان گردید، به گونه ای که دادخواست زنان علیه قهوه در سال 1674 صادر شد و آنها خواستار ممنوعیت فروش این محصول شدند.

در برخی از کشورهای اسلامی در زمان های قدیم نوشیدن قهوه حرام بود. زیرا روحانیان مسلمان اعتقاد داشتند که قهوه عوارضی شبیه به شراب ایجاد می کند و عقل افراد را زایل می کند.

در سال 1991، تعدادی از پژوهشگر دانشگاه کمبریج که علاقه زیادی به مصرف قهوه داشتند موفق به اختراع وب کم شدند. داستان از این قرار است که چون گنجایش قهوه‌ ساز آنها محدود بود، آنها تصمیم گرفتند که تصویری از قوری خود را بر روی یک شبکه لوکال ببرند تا همه آنها بتوانند وضعیت موجودی قهوه را بصورت زنده زیر نظر بگیرند. آنها از دوربینی استفاده کردند که تصاویر را به کارت ویدیوی کامپیوتر انتقال می داد. این دوربین پخش زنده سبب ایجاد نخستین وب کم در جهان شد.

نخستین دستگاه اسپرسو در سال ۱۹۰۱ میلادی توسط فردی به نام لوئیجی بیرزا ایتالیایی معرفی شد. وی توانست یک دستگاه برقی بزرگ بخار اختراع نماید که قهوه را تحت فشار بالا از ترکیب آب و بخار به سرعت عصاره ‌گیری می ‌کرد.

در سال ۱۹۰۱ یک ژاپنی به نام ساتوری کاتو موفق شد نوعی پودر قهوه‌ی حل‌شدنی ابداع کند که در واقع نوعی عصاره‌ی خشک‌ شده‌ی قهوه بود.

هنگامی که قهوه به ونیز رسید، روحانیون نام اختراع تلخ شیطان را برای آن برگزیدند و مصرف آن را محکوم کردند. اما با میانجیگری پاپ کلمنت هشتم مصرف این نوشیدنی آزاد گردید.

قهوه اولین ماده غذایی در جهان بود که منجمد شد. در واقع به دلیل در دسترس نبودن دانه قهوه در برخی از نقاط، تجارت آن بصورت فریز شده توسط تاجران آغاز شد تا کیفیت محصول در طول مدت سفر حفظ گردد.

قبل از رواج قهوه، آبجو نوشیدنی بود که در ایالات متحده آمریکا برای صبحانه مصرف می شد.

در طول جنگ جهانی دوم دسترسی سربازان به دانه های قهوه کاهش یافت و به همین منظور استفاده از قهوه سویا به عنوان جایگزینی برای قهوه معمولی در بین سربازان آمریکایی مرسوم شد. اما پس از اتمام جنگ این نوع قهوه محبوبیت خود را از دست داد.

کاپوچین (کاپوزین) نام فرقه‌ای بود که روپوش قهوه ای به تن می کردند. از نظر ایتالیایی‌ها ترکییب قهوه، خامه و شکر شبیه لباس راهبان کاتولیک بود. بنابراین، اسم نوشیدنی خود را کاپوچینو گذاشتند.

در روزگاران قدیم در قسطنطنیه اگر مردی قادر نبود که قهوه کافی برای همسر خود فراهم نماید، زن می توانست دادخواست طلاق نماید.

بتهوون بسیار به قهوه علاقه داشت و بر روی طعم آن حساس بود. او معتقد بود که شصت دانه قهوه نیاز است که یک قهوه عالی تهیه گردد. بنابراین، اغلب پیش از آماده کردن قهوه، تعداد دانه ها را بصورت دقیق می شمرد.

یکی از رسوم ترکیه که مرتبط با قهوه می باشد بدین صورت است که که دختر در مراسم خواستگاری خود مقدار زیادی نمک و یا سایر ادویه ها در فنجان قهوه داماد می ریزد. اگر داماد توانست بدون هیچ واکنشی طعم بد قهوه را تا آخرین جرعه تحمل کند، فرد ایده آلی برای ازدواج است، زیرا توانایی تحمل سختی ها و مشکلات زندگی را دارد.

استارباکس یک زنجیره بزرگ از کافی شاپ ها را در سرتا سر جهان تشکیل می دهد که دفتر مرکزی آن در سیاتل واشنگتن قرار دارد. این مجموعه از سال 1987 بصورت روزانه دو فروشگاه تاسیس می کند و در حال حاضر بیش از 87000 نوشیدنی بر پایه قهوه ارائه می دهد.

در سال 2010، بزرگترین فنجان قهوه در نمایشگاهی در لاس وگاس به نمایش گذاشته شد. این فنجان چیزی معادل 32160 فنجان قهوه را در خود جای می داد.

در صورتی که ورزشکار حرفه ای هستید بهتر است که در مصرف قهوه اعتدال را رعایت نمایید، زیرا اگر مقدار زیادی کافئین در نتیجه آزمایشات شما یافت شود، ممکن است که کمیته ورزش شما را از شرکت در مسابقات محروم کند.

در کشور فرانسه در برخی از کافی شاپ ها اگر با روی گشاده و دوستانه با گارسون سلام و احوالپرسی نمایید و قهوه خود را سفارش دهید، ممکن است که تخفیف خوبی شامل حال شما گردد.

اگر قصد کشتن یک شخص را دارید، کافی است که به او 70 فنجان قهوه در یک روز بدهید.

علاوه بر ما انسان ها سایر موجودات زنده نیز به قهوه علاقه دارند. به گونه ای که گران ترین قهوه های جهان به نام Black Ivory Coffee و Kopi Luwak از فضولات فیل و گونه ای گربه بدست می آیند.

اسپرسو در زبان ایتالیایی به معنای بیرون راندن سریع است. اسپرسو یک نوع قهوه غلیظ می باشد که ازعبور دادن آب جوش با فشار زیاد از میان دانه‌های آسیاب شده قهوه تهیه می‌شود.

عربیکا و روبوستا دو نوع اصلی قهوه در جهانند. عربیکا طعمی شیرین‌ و ملایم دارد اما قهوه‌های روبوستایی تلخ‌ ترهستند. میزان کافئین موجود در روبوستا تقریبا دو برابر قهوه‌های عربیکا است.

قهوه در واقع یک گیاه است که در فصل بهار شکوفه می دهد و سپس میوه ای به شکل گیلاس به بار می آورد. هر یک از این میوه ها پس از رسیدن حاوی دو دانه می شوند که این دانه ها پس از برداشت و فرآوری، خشک و برشته می‌ گردند و در نهایت به دانه های قهوه مصرفی تبدیل می شوند.

آمریکا جزو کشورهایی محسوب می شود که بیشترین سرانه مصرف قهوه در جهان را دارد. مردم ایالات متحده علاقه شدیدی به این نوشیدنی دارند، به گونه ای که تقریبا 80 درصد آنها روز خود را با یک فنجان قهوه شروع می کنند.

تقریبا میزان کل مصرف قهوه در جهان بصورت سالیانه 500 میلیارد فنجان است که این آمارنشان دهنده محبوبیت زیاد این نوشیدنی است.

اگر تمایل دارید که تاثیر کافئین موجود در قهوه را بر روی بدن خود کاهش دهید کافی است قهوه خود را با شیر میل نمایید. زیرا لبنیات اثر کافئین را تضعیف می کند.

اگر قصد دارید که قهوه خود را برای مدت بیشتری گرم نگه دارید به آن خامه اضافه کنید. با این کار قهوه شما تا 20 درصد بیشتر گرم می ماند.

اگر دانه های قهوه را به میزان زیادی تفت دهید و رست نمایید، میزان کافئین کمتری دریافت خواهید نمود.

25 میلیون نفر جهت امرار معاش خود به دانه های قهوه بصورت مستقیم یا غیر مستقیم وابسته هستند.

تقریبا برای تولید یک کیلوگرم قهوه، 5000 دانه قهوه باید رست داده شود و به 137 گالن آب نیاز است.

مصرف روزانه قهوه در سراسر دنیا بالغ بر 2.25 میلیارد فنجان است.

اگر قهوه خود را بین ساعت 9:30 تا 11:30 صبح مصرف نمایید، بیشترین تاثیر آن را بر روی بدن خود احساس می کنید.

در هر سال بیش از 93 میلیون گالن شیر برای تهیه قهوه مورد استفاده قرار می گیرد.

اگر یک دانه قهوه سبز بخورید ممکن است که با طعم اسیدی، چوبی و یا خاکی مواجه شوید که برای شما ناخوشایند باشد.

قهوه را نباید در حجم زیاد خرید و نگهداری کرد. اگرچه نوشیدن قهوه‌ای که مدت زمان زیادی از آسیاب کردن آن گذشته است شما را مسموم نمی‌کند، به مرور زمان و با قرار گرفتن آن در معرض هوا یا رطوبت ازعطر، طعم و بوی طبیعی‌اش کاسته می‌شود.

اگر بعد از خرد کردن سیر یا پیاز، مقداری پودر قهوه بر روی دست ها بمالید و سپس آن را با آب گرم بشویید بوی دست ها از بین می رود.

از باقیمانده پودر قهوه می ‌توانید به عنوان کود کشاورزی استفاده کنید. زیرا پودر قهوه حاوی مواد مفیدی نظیر فسفر، پتاسیم، منیزیم و مس است که سبب رشد بیشتر گیاهان می گردد.

دانه های قهوه به عنوان پاک کننده‌ گیرنده‌ بویایی عمل می‌کنند و سبب می گردند که بوهای مختلف را بهتر استشمام کنید. به همین دلیل است اگر در هنگام خرید عطر یا ادکلن مردد شدید می توانید قهوه ببویید تا بهتر تصمیم گیری نمایید.

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که بصورت منظم قهوه می نوشید، احتمال کمتری وجود دارد که کلسیم در شریان ها و رگ های شما رسوب کند.

نوشیدن سه تا پنج فنجان قهوه در طول روز خطر ابتلا به آلزایمر را بصورت چشمگیری کاهش می دهد.

قهوه یکی از بی خطرترین نوشیدنی های انرژی زا در جهان است که مصرف آن انرژی زیادی را برای انجام فعالیت های فیزیکی بدن مهیا می کند.

نوشیدن یک فنجان قهوه پس از صرف غذا می تواند اسید معده و صفرا را تحریک کند و به هضم غذا کمک نماید.

طبق مطالعات صورت گرفته افرادی که قهوه می نوشند کمتر به سراغ خود کشی می روند. زیرا قهوه به کاهش افسردگی، بهبود خلق و خو و افزایش هورمون شادی کمک می کند.

نوشیدن قهوه بصورت منظم می‌تواند خطر نارسایی قلبی را کاهش دهد.

قهوه یکی از بهترین منابع تامین آنتی اکسیدان است که از آسیب رادیکال های آزاد جلوگیری می کنند. در واقع تحقیقات نشان داده است که قهوه آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به میوه و سبزیجات برای بدن فراهم می کند.

پزشکان توصیه می کنند که زنان باردار بصورت متعادل (کمتر از 200 گرم در روز) قهوه مصرف کنند تا در معرض سقط جنین و یا زایمان زودرس قرار نگیرند.

مطالعات نشان می دهد نوشیدن چند فنجان قهوه بصورت روزانه خطر ابتلا به سرطان پروستات را به میزان چشمگیری در مردان کاهش می دهد.

کافئین موجود در قهوه گردش خون را بهبود می بخشد.

مصرف بیش از حد قهوه ممکن است که به عوارض جانبی نظیر اضطراب، تپش قلب، بی‌خوابی و وابستگی به کافئین منجر گردد.